sommarbebis.blogg.se

En blogg som skrivs för att komma ihåg alla dagar med Ellie. En dag skrivs allt ut och blir en minnesbok över graviditeten och livet med barn. Men det blir en del inredning och lite annat också!

Föda barn i sverige

Kategori: Allmänt

Att föda barn och att vara gravid i sverige är gratis. Du betalar för din plats på bb efter att du fött på förlossningen och för maten du får serverad tror jag. Pappans vistelse (som är frivillig) betalar man dock 280 spänn för per natt har jag för mig. Om man har tur då och får en plats på familjehotellet. Annars får inte pappan vara kvar över natten. (Jävligt konstig regel). Vi fick ett rum som man delade med ett annat par på bb samt en toalett som man delade på. Det tyckte jag inte var så roligt alls. Jag menar man har precis fött barn, man har ont och det forsar blod från mellan benen. Kommer ihåg att jag fick städa toaletten i 20 minuter var gång jag besökt den. Och att försöka göra nummer 2 med två främlingar precis utanför dörren.. Njaa. Det finns ju ett "familjehotell" också och vi ville gärna ha ett rum där men det var fullt så istället åkte vi hem. Så totala kostnaden för förlossningen blev 180 spänn. I andra länder, ex usa kostar det kanske 70,000 kronor att föda barn om det inte behövs några extra insatser eller intensivvård. Då kan det springa iväg till flera hundratusentals kronor.. Har man försäkring går det kanske på 20,000. Fy fan vad sverige är ett bra land att föda barn i! Här betalar man inte för gravidvården heller. Det gör man i många andra länder. Och föräldraförsäkringen då? Den finns inte heller överallt! Vi kan vara lediga flera år med våra barn! Vilken grej när man tänker på det! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: