sommarbebis.blogg.se

En blogg som skrivs för att komma ihåg alla dagar med Ellie. En dag skrivs allt ut och blir en minnesbok över graviditeten och livet med barn. Men det blir en del inredning och lite annat också!

Äre sommar nu mamma?

Kategori: Allmänt

Jag sa till Ellie för några dagar sedan att det äntligen var sommar, hon blev lite ledsen och såg fundersamt på mig. Efter ett tag sa hon; men mamma, jag fyller väl år när det är sommar? Fyller jag år idag? 

Hon trodde alltså att det bara var sommar en dag.. och att vi glömt hennes födelsedag. Lilla stumpan. Tänk vad mycket man som vuxen tar för givet att barn vet. Fick förklarat att sommar är jättemånga dagar, olika dagar och då blev hon glad igen. Får jag verkligen ha klänning på mig ute nu mamma? Ska vi åka och bada? Får jag vara ute utan skor nu? Ska vi köpa glass nu? Ska vi fika ute nu mamma? Ja tänk så mycket som rör sig därinne som ör självklart för oss. Allt ska man lära sig. 

Lite tråkigt att hon ska ha sommarlov snart. Nu har hon verkligen kommit in i förskolan (efter många sjukdagar i vintras) och längtar dit. Faktiskt lite tråkigt att 15timmars barnen inte får gå iaf lite på sommaren. Nu hade hon nog varit redo för en heltidsplats om man sett det helt från hennes behov och intresse. Vid 4-års ålder. Och helt ärligt tycker jag att det är logiskt. Det är ju så felkonstruerat det där med förskola enligt mig. Och föräldrar som mer eller mindre tvingas tillbaka till jobbet för att kunna överleva när barnet är ett år. Ett år är inte mycket.. många kids kan knappt gå när de är 1 år. De både behöver och vill ha mamma och pappa nära ju. Jaja kom jag in på något helt annat! 



Kommentarer

  • Anonym säger:

    Varför får hon inte va där på lovet? Vårt barn går 15h, dock får man betala under loven men summan får aldrig överskrida maxtaxan:)

    2017-05-24 | 19:20:13

Kommentera inlägget här: