sommarbebis.blogg.se

En blogg som skrivs för att komma ihåg alla dagar med Ellie. En dag skrivs allt ut och blir en minnesbok över graviditeten och livet med barn. Men det blir en del inredning och lite annat också!

Den som håller i trådarna

Kategori: Allmänt

Lyssnar ni på Penntricket? Asså det är så bra! Senaste avsnittet är spot on vad det gäller familj och just att vara kvinnan i familjen. Det gäller det där med att kvinnan nästan alltid har huvudansvaret över familjen. Inte bara det där med städ och tvätt utan andra saker som presenter, bvc-besök, läkartider, alla små beslut som tas osv. Nu har ju jag och nicco inte riktigt en traditionell uppdelning av hus och hem eftersom han jobbar och jag är "föräldraledig" och har väldigt låg inkomst. Men det är även jag som ser till att allt blir gjort. ALLT menar jag då. Det kan ibland vara så jäkla jobbigt. Och att försöka fixa allt med två små barn hängandes på sig är överväldigande ibland. Han gör ju också saker, om jag säger till honom eller jag först tar ett beslut på att det ska göras eller fixas. 

Varför tar vi kvinnor det ansvaret? Varför?! 

Jo för att om jag inte gör det så blir det inte gjort. Om jag inte fixar och köper och ser till att ungarna har regnkläder eller stövlar eller att det finns en tårta på födelsedagen eller att tänderna blir borstade eller att Ellies hår är uppsatt när hon ska till förskolan så blir det inte gjort. Jag har hämtat Ellie på förskolan i pyjamas och oborstade tänder pch trassligt hår för att han har lämnat henne där så.. och det kanske inte låter mycket eller jobbigt men det är så frustrerande att ständigt vara den som måste tänka på allt och se till att allt blir gjort. Ibland får jag spel för att han är typ borttappad utan att jag dirigerar. Och sen blir han arg på mig för att jag gnatar på honom! 
Jag får liksom säga till honom att barnen behöver middag om jag är borta?! Han kan liksom inte inse själv att klockan börjar närma sig lunch och att det är dags att fixa något att äta. Jag blir så förbannad! Nu kanske ni tycker att jag är taskig mot nicco och hänger ut honom såhär, men för fan.. han kan känna sig träffad tillsammans med alla andra män i en familj som indirekt dumpar över allt ansvar på kvinnan. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: