sommarbebis.blogg.se

En blogg som skrivs för att komma ihåg alla dagar med Ellie. En dag skrivs allt ut och blir en minnesbok över graviditeten och livet med barn. Men det blir en del inredning och lite annat också!

Några starka viljor

Kategori: Allmänt

Det märks tydligt att något har gått in i en ny fas i hennes liv. Jag kan säga hejdå till den "lätta" lilla tjejen och hej till den egenbestämmande lilla damen. Man säger väl alltid så, men innan var det så lätt. Jag sa till henne vad hon skulle göra och oftast så gjorde hon det. Jag la fram kläder och hon tog på dem glatt. Helt plötsligt har hon kommit på att hon har en egen vilja och testar nu hur mycket hon kan bestämma själv. Kläderna jag lägger fram passar inte längre, maten passar inte osv. 

Hon testar mig hela tiden och pressar på gränserna väldigt ofta och tydligt. Och vi kan säga såhär, ofta i väldigt opassande situationer. Som när det är andra vuxna i närheten, personer hon inte känner eller när hon förstår att vi ska iväg på något. Hon vill inte göra någonting som jag ber henne om. Säger jag till henne att klä på sig för att vi ska till förskolan kan det sluta i höga skrik och gråt. Jag vet att det är en del i att utvecklas och bli stor men det är även ett test för mitt tålamod kan jag säga. 

Med vissa saker har jag inget tålamod och tänker liksom att hon ska göra som jag säger och sen är det bara så. Det kommer att bli som jag har sagt, oavsett hur hon beter sig, oavsett om hon vill eller inte.

Sen tänker jag, är inte hennes vilja också viktig? Om den är rimlig? Jo det är den ju.. men det är faktiskt svårt. Hur fan möts man i trotsen? Och ibland blir det liksom småtjafs en hel dag och sen bara rinner det över. För både henne och mig. Jag svär på att det inte finns en enda förälder som inte tappar det i ibland. Hur kan någon vara pedagogisk hela tiden?? Jag försöker att aldrig skrika och att bara använda "hot om något" när jag verkligen kommer att genomföra "hotet" och som en sista utväg. Typ då ta bort paddan eller lördagsgodis. Niccos grej är hot om allt. Vilket jag inte gillar.. och det verkar som att hon lyssnar mer på mig än honom för att hon vet att jag menar allvar och det gör inte nicco. Så det har hon redan listat ut. 

Har även märkt att hon är väldigt trött den senaste tiden. Behöver väldigt mycket sömn, annars går hon in i krigsmode typ.. 
Förutom denna lilla utvecklingsfas är hon så jäkla fantastisk. Jag älskar henne så villkorslöst att jag nästan går sönder. Hon är snäll, givmild och så omtänksam. Hon svär lite mycket bara... 







Kommentarer


Kommentera inlägget här: